Service
Alt om lasergravering

Lasergravering er blant de mest populære bearbeidingsprosessene på reklameartikler. Den er egnet for ulike materialer, har høy kvalitet, er svært slitesterk og gjengir fine linjer og konturer. En anledning for oss til å introdusere metoden igjen:

Hvordan virker lasergravering?

Med grafikk-programvare skaper kunden en digital mal med sin logo, sitt slagord eller firmanavn, og leverer den til gravering. Dette er viktig å huske på: Motivet må være vektoriserbart og enfarget.

Laseren er koblet til en datamaskin og har direkte adgang til mønsteret. Ved hjelp av en intens laserstråle trenger laseren målrettet og kontrollert inn i et lite lag av materialet eller belegget på den respektive reklameartikkelen. Laserlyset får materialet til å smelte eller brenne og fordampe. De underliggende lagene kommer frem.

Hvilke reklameartikler er egnet for lasergravering?

Lasergravering er mulig å utføre på mange materialer, og kan derfor velges for ulike reklameartikler. Lasergravering er blant annet mulig på

  • metall, f. eks. lightere, nøkkelringer, termobegere
  • tre, f.eks. blyanter, lekesett, skjærebrett
  • lær, f.eks. notisbøker, konferansemapper, lommebøker

røffe eller strukturerte overflater lar seg også lett laseres. Merk at laseren straks trenger dypt inn i materialet.

Hva er fordelene?

  • svært rene konturer og fine detaljer er mulig
  • ekstremt slitesterk
  • miljøvennlig
  • Mulighet for tilpasning av produkter, f.eks kan navnedata leses automatisk

Hvor går grensen?

Flere farger eller fargeforløp er ikke mulig, da den ikke har noen farge, men svir bort materiale uten noe fargeresultatet da graveringsfargen avhenger av materialet; aluminium er f.eks hvitt, rustfritt stål grått. Buede flater er bare delvis mulig å gravere, fordi laseren ved sterk krumning eller store motiver på buede flater lett kan «skli».